Hemsidans roll i digitaliseringen

De flesta företag använder sin hemsida för att visa upp sina produkter och tjänster. Digitaliserade företag tänker ofta större än så. Här är några tips på hur en hemsida kan tillföra mycket mer värde i ett företag.

1. E-handel

Den självklara digitaliseringen är att låta kunderna köpa online. En trend är att även B2B-företag ger sig på e-handel på olika sätt.

2. Mina sidor

Något som kan ta bort flaskhalsar i ett företag är att låta kunder logga in på hemsidan och ta del av innehåll eller skapa profiler och utföra olika uppgifter som underlättar i något av alla led.

3. Dashboards

Hur fint vore det inte om du kunde följa företagets olika processer från ett och samma ställe? Det är för det mesta ganska enkelt att samla data på en dashboard på sin egen hemsida.

4. Mobila funktioner

Arbetar ni mycket ute på fältet men behöver ofta rapportera in tid, ordrar, statistik eller dylikt? Då kan det vara smart att använda mobilanpassade sidor på hemsidan som sambandscentral.

5. Låt kunderna göra jobbet

Vill du verkligen spara tid så låt kunder göra jobbet genom att bygga ihop sina egna produktvarianter på hemsidan. På Volvos hemsida kan man t ex konfigurera i drömbil. Går det att göra med er produkt?

Har du frågor eller vill boka in ett möte?

Hör av dig så återkopplar vi snabbt.