fbpx

Från idé till MVP

hemsida ux wordpress workshop

Har din idé potential att blir nästa stora unicorn på startupscenen? Då är det sannolikt att det behövs någon slags validering innan du och investerare vågar satsa stora summor på att komma ut på marknaden. Här är några tips som är baserade på de samarbeten vi haft med startups.

Undanröj alla antaganden

Alla idéer bygger alltid på en mängd antaganden som man behöver bli varse om och testa om de är sanna eller falska. Låt oss säga att du planerar att bygga en app som ska leverera kanelbullar till alla i Sverige med en enda knapptryckning för 99kr/mån. Redan här finns en mängd med antagande som behöver testas. Är en app det bästa sättet? Hur många gillar bullar? Vill man ha dom hemlevererade? Vart köper man sina bullar i vanliga fall? Ja, man kan fortsätta i all oändlighet. Det viktigaste är att du vaskar fram de antagandena som kan få hela idén att vackla och sedan hitta sätt att validera detta på.

Kreativ testning

Såklart har du säkert frågat kompisar, gjort en enkät och snackat med folk för att höra om vad de tror om din idé. Det är jättebra, men vågar man lita på vad människor säger? Nja! Det är en konst att fråga rätt frågor och de flesta gillar nya idéer.

Det bästa sättet att få veta sanningen är att testa i liten skala. Bygg en simpel variant av din produkt. Släpp ut den. Testa ta betalt. Testa få folk att registrera sig. Sen vet du sanningen och kan agera därefter. Detta kallas ofta för MVP och står för Minimal Viable Product. MVPs kan man göra på i princip alla produkter och tjänster. Försök bara komma på sätt att testa de viktigaste delarna i din idé.

Mått på validering

När det gäller ens egna idéer är det vanligt att man hellre friar än fäller. Bestäm därför på förhand vad som krävs för att ett test ska vara godkänt. T ex att 1000 personer ska registrera sig. Om man får mindre än 1000 registreringar får man backa ett steg och fundera på vad som gick fel och göra nya tester med uppdaterade idéer. En ej godkänd validering bör ses som en framgång, då detta kommer spara dig tid och pengar senare.

När du validerat att din idé håller, då är det läge att satsa mer pengar på att bygga vidare, marknadsföra och bygga ditt bolag.

Vad kan vi hjälpa till med?

Vi hjälper startups i olika faser med testning, byggande av prototyper, landningssidor och användartester. Vi hjälper också ofta startups med att skruva ihop kommunikationen och bygga varumärken som sticker ut.

Ett exempel är t ex när vi hjälpte The Future Work Skills Academy i Australien att komma på ett kommunikationskoncept som stack ut på marknaden. Med vårt  superhjältetema lyckades bolaget driva enorma mängder med trafik till sin utbildningsplattform och komma vidare med sin vision att utbilda framtidens arbetskraft.

Hoppas detta gav dig några nya insikter. Hör gärna av dig om du behöver hjälp.

Nedan ser du vårt koncept från The Future Work Skills Academy. 

Är du intresserad av samarbete?

Vi svarar inom några timmar.